SPRAWOZDANIE
– PROJEKT „EDUKACJA PRZEZ SZACHY W SZKOLE”
Od września 2015 roku w naszej szkole został wprowadzony nowy projekt o
nazwie „Edukacja przez szachy w szkole”, którego patronem jest Polski Związek
Szachowy. Projekt był realizowany w klasie II b i prowadzony przez instruktora
szachowego – Anetę Markiewicz. W ramach projektu szkoła wzbogaciła się o 15
kompletów szachowych, szachownicę demonstracyjną oraz komplet podręczników dla
każdego ucznia. Zajęcia o charakterze teoretyczno –
praktycznym odbywały się raz w tygodniu po dwie godziny lekcyjne i obejmowały wszystkich
uczniów klasy II b.
Celem
projektu było zwiększenie umiejętności matematycznych uczniów. Korzyści wynikające
z wdrożenia projektu to w szczególności:
- rozwój
samodzielnego myślenia i kreatywności uczniów oraz motywacji do samodzielnej
pracy;
- rozwój
wyobraźni przestrzennej i pamięci wzrokowej, strategicznego myślenia;
- zwiększenie
umiejętności matematycznych uczniów klasie 2b, szczególnie w zakresie
logiki, orientacji przestrzennej, myślenia analitycznego, rozwiązywania
problemów oraz pomoc w kształtowaniu ważnych cech osobowości takich jak:
odpowiedzialność, koncentracja, intuicja;
- stymulowanie
rozwoju emocjonalnego i intelektualnego poprzez: rozwój zainteresowań, twórczą
aktywność, rozwijanie pamięci i uwagi, rozwój myślenia
logiczno-wyobrażeniowego, rozwój pozytywnych sfer osobowości, zdrowej
rywalizacji;
- uczniowie
nauczyli się postępowania według zasad fair play, szacunku wobec przeciwnika,
odpowiedzialności i ponoszenia konsekwencji własnych decyzji.
Nauka gry w szachy szczególnie w młodszym wieku szkolnym, dostarczyła
dzieciom rozrywki i zabawy. Była doskonałą formą stymulowania ich rozwoju
emocjonalnego i intelektualnego w wielu płaszczyznach. Najważniejsze z
nich to:
·
rozwój zainteresowań – dzieci poznały
nową dyscyplinę, której istotą jest samodzielne, logiczne rozumowanie, łączące
poszczególne elementy wiedzy w jedną harmonijną całość;
·
aktywność twórcza – specyfika gry
w szachy wyklucza odtwórcze traktowanie jakiegokolwiek zagadnienia. Wszelkie
próby bezmyślnego naśladownictwa skazane są na niepowodzenie. Dziecko samo
wykreuje wydarzenia na szachownicy i poniesie za nie odpowiedzialność;
·
rozwijanie pamięci i uwagi –
główną umiejętnością w szachach jest zdolność zreasumowania każdej pozycji w
sposób dynamiczny, w kategoriach najważniejszych jej elementów. Cała
szachownica zostaje ukształtowana w przestrzenno – czasową postać, czyli
wzorzec. Towarzyszy temu rozwój wyobraźni wzrokowej i koncentracji;
·
myślenie logiczno-wyobrażeniowe –
ludzie myślą czasami za pomocą wyobrażeń, które są obrazami rzeczywistych
doznań zmysłowych i ten właśnie rodzaj myślenia gra w szachy rozwija
najpełniej;
·
rozwój pozytywnych sfer osobowości
– szachy kształtują poczucie obiektywizmu, uczą uznawania prawd innych ludzi,
tolerancji i reakcji na niepowodzenia.
Program nauczania przekazany przez Polski Związek Szachowy został pomyślnie
zrealizowany. Pod koniec roku szkolnego odbył się turniej szachowy, w którym
mistrzami szachowymi zostali: Wiktor Adler, Mateusz Krynicki i Gabriel Krupa.
mgr
Aneta Markiewicz