Projekt Discover Lower Silesia - ZSwGromadce

Idź do spisu treści

Menu główne:

Projekt Discover Lower Silesia

Archiwum > Rok szkolny 2015/2016
Projekt pt.:
„Discover Lower Silesia”

Wizyta studentów w ramach AISEC w Zespole Szkół w Gromadce.

Międzynarodowa organizacja studencka AIESEC co roku organizuje projekty dla polskich szkół i wolontariuszy z całego świata, których głównym zadaniem jest prowadzenie działań na rzecz międzykulturowego zrozumienia, zwalczania stereotypów i nietolerancji.
Wolontariusze biorący udział w projekcie przez pierwszy tydzień swojego pobytu w Polsce zapoznają się z naszym krajem i ze swoimi kolegami - wolontariuszami z innych państw, biorących udział w projekcie. W tym czasie uczestniczą również w zajęciach z pedagogiki i komunikacji interpersonalnej. Następnie udają się do różnych szkół w Polsce by przeprowadzić warsztaty językowo – kulturowe.
W tym roku Zespół Szkół w Gromadce nawiązał współpracę z Politechniką Wrocławską. Naszą wspólną inicjatywą był projekt pt. „Discover Lower Silesia”, czyli „Odkryj Dolny Śląsk”. Nasza szkoła wzięła udział w projekcie AIESEC’u po raz pierwszy.
Mieliśmy przyjemność gościć Nuttaporn Sunyadech – studentkę, która pochodzi z Bangkoku w Tajlandii. Dziewczyna studiuje elektronikę, bywała już wcześniej na wymianach międzynarodowych oraz była wolontariuszką. Drugim gościem był Jia Liang Liu – student pochodzący z Chin, dokładnie z Szanghaju, obecnie mieszkający i studiujący w Singapurze.
W dniach od 8 do 12 czerwca 2015 roku uczniowie naszej szkoły wzięli udział w interaktywnych warsztatach prowadzonych przez Nut i Jia Liang Liu.
Dzieci z zerówki oraz uczniowie szkoły podstawowej serdecznie przyjęli praktykantów, sprawdzili swoje umiejętności językowe oraz chętnie skorzystali z możliwości zgłębienia wiedzy o innych kulturach.
Praktykanci podczas warsztatów prowadzonych w poszczególnych oddziałach klasowych przedstawiali za pomocą prezentacji multimedialnych swoje miejsca zamieszkania – Bangkok i Szanghaj, prezentując przy tym inne miasta Chin i Tajlandii - ich tradycje, kulturę, religię, potrawy, gry i zabawy.
Wolontariusze prowadzili interaktywne warsztaty w języku angielskim, ucząc młodzież również podstawowych zwrotów ze swojego języka rodzimego, tj. chińskiego i tajlandzkiego. Uczniowie serdecznie przyjęli praktykantów i chętnie skorzystali z możliwości zgłębienia wiedzy o innych krajach. Studenci zauważyli, że młodzież jest dość śmiała, chętna do współpracy i łamania barier kulturowych. Podczas prowadzonych zajęć dzieci z naszej szkoły zadawały mnóstwo pytań, jeżeli chodzi o zwyczaje i tradycje Chin i Tajlandii. Najczęściej zadawano takie pytania:
- jak wygląda szkoła i lekcje w krajach gości?;
- jakie dania są głównymi tradycyjnymi potrawami Chin i Tajlandii?;
- czy smakują gościom nasze polskie przysmaki kuchenne, jeśli tak, które najbardziej?
- jakimi środkami transportu przybyli nasi goście i ile czasu zajęła im podróż?;
- gdzie będą zakwaterowani i czy codziennie będą odbywały się z nimi spotkania?;
- ile lat trzeba się uczyć, żeby móc jak goście, wyjechać na podobną wymianę?
- czy w tych krajach jest zima, jeśli tak, jak wygląda?;
- jakie są znane symbole narodowe?;
Dzieci zainteresowało także pismo naszych gości. Proszono o autografy lub krótkie sentencje zapisane w ich rodzimym języku.
Spotkania, które odbywały się w klasach 4 – 6 SP również miały charakter prezentacji multimedialnej. Prowadzone były w języku angielskim i dotyczyły kultury Chin i Tajlandii. Uczniowie chętnie zadawali pytania dotyczące życia codziennego (np.w jakim wieku bierze się ślub, kiedy można otrzymać prawo jazdy, kiedy dzieci mają wakacje i jakich przedmiotów uczą się w szkole); historii i zabytków (np. jakie są wyznania w ich kraju, jak wyglądają świątynie, kto sprawuje władzę); życia prywatnego gości (w jakim są wieku, co studiują, co robią w wolnym czasie, co im się podoba w Polsce). Największym zainteresowaniem cieszyły się pokazy praktyczne – nauka popularnego tańca tajskiego i ćwiczenie jedzenia pałeczkami. Ponadto uczniowie wykazali się podstawowymi informacjami o Chinach i Tajlandii, np. położenie geograficzne, stolica kraju, populacja, najważniejsze zabytki.
Młodzież gimnazjalna zadawała pytania z różnych dziedzin życia, jak sport, praca czy edukacja. Dzieci pytały się o to jak długo uczą się ich rówieśnicy w Chinach i Tajlandii, kiedy mają wakacje, co robią popołudniami, jakie kluby piłkarskie są popularne itp. Dzieci uczyły się również jeść pałeczkami, tańczyć tradycyjny taniec tajlandzki oraz prostych zwrotów w obu językach, takich jak „dzień dobry”, „do widzenia” itp.
Program „Discover Lower Silesia” stał się również ciekawym wydarzeniem w życiu społeczności lokalnej. W jego realizację zaangażowali się nie tylko uczniowie, ale również nauczyciele, którzy tłumaczyli prezentacje gości z języka angielskiego na język polski. Nauczyciele każdego dnia starali się zapewnić gościom interesujący pobyt w naszym regionie. W wolnym czasie nasi goście mogli obejrzeć najciekawsze miejsca naszej okolicy, zaczynając od Gromadki i jej zabytków, a także Gospodarstwa Agroturystycznego w Borówkach, gdzie mieli okazję poznać wiele rodzajów ziół i gatunków roślin oraz zobaczyć tutejsze hodowle zwierząt takich jak: daniele, muflony, konie, kozy i nutrie - odbywając przejażdżkę bryczką. Poza tym, zwiedzili Bolesławiec, ceramikę bolesławiecką, Zamek w Kliczkowie oraz Zamek Czocha.

Tekst przygotowali:
Aneta Markiewicz, we współpracy z panią Darią Maślej, Cecylią Hamal i Krzysztofem Kijowskim.

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego